شنبه 08 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

شناسنامه گیاهان

نعناع فلفلی

شناسنامه گیاهان - نعناع فلفلی

نعناع فلفلی: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

نعناع فلفلی نیوشا

نام تجاری گیاه:

Peppermint

نام علمی گیاه:

Mentha × piperita L.

تاریخچه و گیاهشناسی:

منشأ نعناع فلفلی را آفریقای شمالی و منطقه مدیترانه می دانند. در طب سنتی چینی و ژاپن از نعناع فلفلی استفاده می شد. بر اساس متون کهن، نعناع فلفلی از 1500 سال پیش از میلاد مصرف خوراکی و دارویی داشته است.

این گیاه، سال 1721 میلادی، در لیست رسمی دارویی انگلستان به عنوان گونه ی مستقلی با خاصیت درمان سرماخوردگی و سردرد ثبت شد. مصریان، نعناع فلفلی را کشت می کردند و برگ های خشک این گیاه در اهرام کشف شده اند. در اواسط قرن هجدهم، نعناع فلفلی به منظور خواص دارویی اش در غرب اروپا و انگلستان کشت شد.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) نعناع فلفلی

خواص نعناع فلفلی:

خواص نعناع فلفلی:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای نعناع فلفلی

منتول، منتون، منتیل استات، نئومنتول، ایزومنتون، منتوفوران، لیمونن، پولگون، آلفا و بتا پینن، گلیکوزیدهای آپی ژنین، دیوزمتین و لوتئولین.

enlightenedیونانیان باستان، نعناع فلفلی برای درمان سکسکه مفید می دانستند.

enlightened70 درصد نعناع فلفی دنیا در ایالات متحده آمریکا تولید می شود.

enlightenedارسطو در نوشته های خود از نعناع فلفلی به عنوان تقویت کننده قوای جنسی نام برده است.

1 فنجان دمنوش نعناع فلفلی، 3 تا 4 مرتبه در روز.

بین وعدههای غذایی.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

هیچگونه خطرات سلامت در ارتباط با مصرف مناسب دوزهای درمانی تعیین شده شناخته نشده است.

بارداری و شیردهی

مصرف نعناع فلفلی در مقادیر معمول موجود در غذا در دوران بارداری و شیردهی احتمالا ایمن است. اطلاعات کافی درباره مقادیر بیش از این برای کاربرد دارویی دردسترس نیست. بهتر است در این دوران مقادیر زیاد نعناع فلفلی استفاده نکنید.

کلسیم

این افراد به دلیل امکان تجربه کولیک، قبل از مصرف نعناع فلفلی، با پزشک مشورت کنند.

افراد مبتلا به سنگ صفرا

این افراد به دلیل امکان تجربه کولیک، قبل از مصرف نعناع فلفلی، با پزشک مشورت کنند.

 

واکنش های حساسیت زا

به‌طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه ‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌ های آلرژیک بدن ‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

برخی از این داروها عبارتند از: آمی‌تریپتیلین، هالوپریدول، اندانسترون، پروپرانولول، تئوفیلین، وراپامیل، امپرازول، لانزوپرازول، پنتوپرازول، دیازپام، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ملوکسیکام، پیروکسیکام، سلکوکسیب، وارفارین، لوزارتان، لووستاتین، کتوکونازول، ایتراکونازول و فکسوفنادین).

برخی از این داروها عبارتند از: امپرازول، لانسوپرازول (پریواسید)، رابپرازول (اسیفکس)، پنتوپرازول (پروتونیکس)، اسموپرازول (نکسیوم)، کلسیم کربنات (تامس)، دی‌هیدروکسی آلومینیوم سدیم کربنات، ماگالدرات (ریوپان)، منیزیم سولفات، آلومینیوم هیدروکسید (آمفوژل)، سی‌متیدین (تاگامت)، رانیتیدین (زانتاک)، نیزاتیدین (آکسید)، فاموتیدین (پپسید).

ممکن است مصرف همزمان نعنلع فلفلی با این داروها (مثل نئورال، ساندیمون) تداخل داشته باشد.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • در طب سنتی، نعناع فلفلی برای درمان تهوع، استفراغ، اسهال، تب، یرقان، فشار خون بالا، دیابت، درد، سوء هاضمه، نفخ، قولنج روده، عفونت مجاری ادراری و عفونت های تنفسی، دیسمنوره و سرماخوردگی کاربرد دارد.
  • همچنین به عنوان خواب آور، افزایش دهنده شیر مادران، قاعده آور و ضد انگل به کار می رود.

برخی سوالات متداول درباره نعناع فلفلی

نعناع فلفلی هم از خانواده گیاه نعناع است، اما از تلاقی بین نعناع دشتی و نعناع آبی به وجود آمده است. در بین همه‌ی واریته‌های نعناع، نعناع فلفلی علاوه بر عطر و طعم قوی‌تر، مقدار منتول بسیار بیشتری هم دارد. منتول باعث ایجاد حس خنکی در دهان می‌شود.

نعناع به دلیل عطر و طعم ملایم، مستقیم در غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما معمولاً از نعناع فلفلی ابتدا روغن اسانسی می‌گیرند، سپس از این روغن به عنوان طعم‌دهنده در صنایع غذایی، داروسازی و ... استفاده می‌کنند. نعناع و نعناع فلفلی هر دو از گونه‌های دارویی معروف در دنیا هستند.

نعناع فلفلی به نام‌های سوسَنَبر یا سیسنبر هم شناخته می‌شود.

دمنوش نعناع فلفلی بدون کالری است و طعم خوشایندی هم دارد، که می‌تواند انتخابی هوشمندانه برای افرادی که سعی بر کاهش وزن و لاغری دارند، باشد.

در ارتباط با اثر دمنوش نعناع فلفلی بر وزن تحقیقات زیادی انجام نشده است و همچنین نتایج مطالعات ضد و نقیض است؛ مطالعه‌ای بر روی افراد سالم نشان داده که مصرف روغن نعناع فلفلی می‌تواند اشتها را کم کند. از طرفی در مطالعه‌ای بر روی حیوانات مصرف عصاره نعناع فلفلی باعث افزایش وزن شده است! بنابراین درباره ارتباط نعناع فلفلی با کاهش وزن باید مطالعات بیشتری انجام شود.

اگر  قبل از ناهار یا شام تمایل دارید یک میان‌وعده بخورید، نوشیدن یک لیوان دمنوش نعناع فلفلی را به جای آن امتحان کنید!

برای کاهش وزن، باید تعادلی در میزان کالری دریافتی و میزان کالری که بدن می‌سوزاند ایجاد کنید. چای سبز و نعناع فلفلی به‌طور طبیعی بدون کالری هستند، بنابراین می‌توانید به راحتی در هر برنامه غذایی که دارید آن را بگنجانید. نوشیدن چای و دمنوش ممکن است آنقدر شما را راضی کند که از خوردن نوشیدنی‌های کالری‌دار صرف‌نظر کنید.

همچنین، طبق برخی مطالعات چای سبز می‌تواند در مدت زمان کوتاهی میزان سوخت‌و‌ساز (متابولیسم) بدن را بالا ببرد و چربی‌سوزی را افزایش دهد پس منطقی است که می‌تواند به کاهش وزن هم کمک کند. علاوه براین، نعناع فلفلی هم ممکن است باعث کاهش اشتها شود.

  • نعناع فلفلی را به‌طور سنتی برای درمان سرفه و برونشیت استفاده می‌کنند.
  • همچنین خواص ضدباکتری، ضدویروس و ضدالتهاب نعناع فلفلی در مطالعات علمی ثابت شده؛ در یک مطالعه دمنوش نعناع فلفلی توانست باکتری (كلامیدیا پنومونیه) که باعث عفونت تنفسی می‌شود را از بین ببرد. در نتیجه، دمنوش نعناع فلفلی می‌تواند به تسکین علائم سرماخوردگی مثل عفونت و گرفتگی سینوس‌ها هم کمک کند.
  • همچنین منتول (یکی از ماده مؤثره‌های اصلی موجود در نعناع فلفلی) جریان هوا در حفره بینی را بهبود می‌دهد. بنابراین نوشیدن دمنوش گرم نعناع فلفلی می‌تواند کمک کند تا تنفس نسبتاً راحت‌تری داشته باشید.

برخی مطالعات بر روی موش‌ها نشان می‌دهند که مصرف خوراکی منتول می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. بنابراین، اگر داروهای فشار خون مصرف می‌کنید، مصرف همزمان نعناع فلفلی که حاوی ماده مؤثره منتول است، ممکن است اثر آنها را تشدید و باعث افت شدید فشار خون شود.

لازم است بدانید که تحقیقات در مورد دمنوش‌های گیاهی و عوارض جانبی آنها در دوران بارداری قوی نیست. این موضوع بیشتر به این دلیل است که محققان نمی‌خواهند آگاهانه زنان باردار (یا نوزادان آنها) را به خاطر انجام یک مطالعه در معرض خطر قرار دهند.

با این وجود، دمنوش نعناع فلفلی یک انتخاب محبوب در دوران بارداری است و تا به امروز اثرات نامطلوب بسیار کمی در صورت نوشیدن آن در مقادیر معمول (1 تا 2 فنجان در روز) ثبت شده است؛ به‌طور کلی نوشیدن دمنوش نعناع فلفلی در بارداری بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود و می‌توان از آن برای بهبود تهوع صبحگاهی استفاده کرد.

اگر نگران عوارض جانبی هستید، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

- تاکنون هیچ مدرک مستندی وجود ندارد که نشان دهد نعناع فلفلی باعث سقط جنین شده باشد. با این حال، محض احتیاط از مصرف چای نعناع فلفلی در سه ماهه اول بارداری خودداری کنید.

- دمنوش نعناع فلفلی در مقادیر زیاد ننوشید؛ ممکن است باعث ناراحتی معده خصوصاً رفلاکس معده شود.

- دمنوش کیسه‌ای نعناع فلفلی را در یک فنجان آب داغ به مدت 3 تا 5 دقیقه دم بگذارید.

موارد بیشتر

مقالات مرتبط

منابع